Wie mij langer kent dan vandaag, weet dat ik houd van positiviteit, waardering en verbinding, dat ik wel vaar bij een zekere harmonie, en ik het vrij snel voel en dus direct op mijn hoede ben of actie onderneem als deze verstoord dreigt te raken. En dat er mij veel aan gelegen is om dat te voorkomen.

Kijk hier verder naar de video die ik hierover gemaakt heb…

Dat is waarom ik kies voor verbindende communicatie. En probeer ik niet in te vullen voor een ander (NIVEA) en ook niet te snel te oordelen. Doe ik mijn best om niet vanuit emotie te reageren. En in ieder nadeel ook een voordeel te zien 😉 Hier oefen ik nog iedere dag mee, de ene keer lukt het beter dan de andere, afhankelijk van de uitdaging waar ik voor sta 😉

Een manier om positiviteit en verbinding te verspreiden is via complimenten.

Complimenten kun je iedere dag, zowel op het werk als privé, gebruiken om goede relaties mee op te bouwen en te onderhouden. Complimenten roepen een gevoel van solidariteit en saamhorigheid op en zijn daardoor een ideale sleutel om verbinding te maken. De ander voelt zich gezien, erkend, gewaardeerd door jou en zal zich daardoor eerder voor je openstellen.

Complimenten kun je op verschillende manieren inzetten:
Als overgang: Om de weg vrij te maken van de begroeting naar het eerste onderwerp van gesprek. Bijv. “Wat fijn dat je tijd vrij kon maken voor dit gesprek” of “Wat een prachtige locatie heb je hier”.
Als motivatie: Om iemand aan te moedigen om het gewenste en getoonde gedrag vaker te laten zien, of om goede prestaties aan te moedigen. Bijv. “Fijn dat je naar me hebt geluisterd” of “Mooi om te zien hoe je haar de gelegenheid gaf om uit te leggen wat ze bedoelde”.
Als dankbetuiging: Een compliment kan ook goed werken als je een bedankje voor een geleverde prestatie of inspanning extra kracht wil meegeven. Bijv.: “Het was me vandaag niet gelukt zonder jou!” of “Bedankt voor je inspanning, het heeft me enorm geholpen”.
Als verzachting: Om kritiek milder te maken (denk aan de sandwichmethode voor het geven van feedback) of wanneer je een vervelende boodschap wilt verzachten. Bijv. “Ik vind het ontzettend boeiend wat je vertelt, maar het is tijd en ik moet het gesprek helaas afbreken” of “Bedankt voor je aanbod maar ik wil eerst kijken of ik het zelf op kan lossen”.

Complimenten kunnen veel waarde hebben, maar kunnen ook totaal verkeerd uitpakken.
– Geef daarom allĂ©Ă©n een compliment als je het ook Ă©cht meent.
– Doe het op een manier die bij jou en bij de situatie past.
– Zie wat het compliment met de ander doet.
– Let op je intonatie en vermijd de schijn van cynisme of jaloezie.
– Wees oprecht en geniet van het geven.
– Maak het compliment persoonlijk en wees zo concreet mogelijk.
– Doe het meteen
 niet morgen of overmorgen.
– Doseer je complimenten en wissel af qua inhoud en qua tijdstip.

Leuke december-actie:

Een tijd geleden kocht ik het complimentenkwartet, dat door Managing Happiness speciaal ontwikkeld is voor zakelijke toepassing, met als doel om meer geluk op de werkplek te creëren. Omdat dit ook mijn doel is én omdat het een fééstmaand is, verloot ik (op oudjaarsavond) 1 exemplaar op mijn Facebookpagina: http://www.facebook.com/T.Training.Coaching. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is mijn pagina liken en mijn bericht delen. Makkie, toch?!complimentenspel

Het spel kan op verschillende manieren gespeeld worden, en zorgt voor een sfeer van positiviteit, waardering en verbinding! Hoofdcategorieën met bijbehorende complimenten zijn: organiseren, communiceren, vernieuwen, helpen, leiderschap, doelstellingen, sfeer, persoonlijke ontwikkeling, integriteit, besluitvaardigheid en omgevingsbewustzijn.

Heb je geen Facebook maar wil je het spel zelf bestellen? Het ISBN/EAN 978-90-822557-0-6 NUR 801 of bestel op http://www.managinghappiness.nl of http://www.complimentenspel.nl