IMG_2257 (2)

1. Vergroot je zichtbaarheid.
Leidinggevenden hebben moeite om dagelijks zichtbaar aanwezig te zijn in hun team. Doordat teams groter worden, of omdat er steeds meer locaties bijkomen. Toch is het heel belangrijk dat je zichtbaar bent voor je team. De uitspraak: ‘Mijn deur staat altijd voor je open’ is niet genoeg. Bovendien kun je dat ook niet altijd waarmaken, omdat je regelmatig in overleg zit, ergens anders bent, of net in gesprek zit op het moment dat iemand bij je aanklopt.

Gelukkig is het heel gezond om je werk regelmatig te onderbreken met een kleine pauze. Het is vooral gezond om dan even op te staan en in beweging te komen. Tijdens zo’n kleine pauze kun je:
– een ommetje maken langs een of meerdere groepen. Kies bewust voor een route langs de groepen als je op weg bent naar een afspraak elders in het gebouw. Vertrek 5 minuten eerder dan je normaal zou doen, en je hebt tijd om even een praatje te maken als je een collega tegenkomt.
– praatjes aangaan met kinderen en ouders tijdens breng -en haalmomenten. Zij kunnen je veel vertellen over de sfeer op de groep. Vertel je collega’s wat je hebt gehoord van de klanten. Laat zien dat je blij bent met hen. Toon belangstelling.

Wanneer iemand begint te mopperen of klagen, ga dan niet in discussie en kom ook niet met een oplossing. Stel voor om er binnenkort samen voor te gaan zitten om erover te praten, en doe dit ook!

Ommetjes en praatjes duren zo lang als jij wilt dat het duurt! 5 minuten is vaak al heel effectief. Spreek met jezelf een tijd af en hou je daaraan. Zo hou jij de regie.

2. Verhoog de energie en betrokkenheid.
Vergroot de betrokkenheid door in overlegsituaties niet alleen top-down te zenden maar ook te ontvangen. Sinds ik trainer ben heb ik een grote voorkeur gekregen voor werkvormen te gebruiken tijdens overleggen, om zo meer betrokkenheid, waardevolle informatie en draagvlak van medewerkers te krijgen. Dit werkt namelijk 2 kanten op: Je betrekt het team bij wat jou bezighoudt, wat jouw doelen, dilemma’s en overwegingen zijn en je bent oprecht geïnteresseerd in hetgeen hen bezighoudt. Door vragen te blijven stellen, meningen te laten ventileren en te laten zien dat hun inbreng er écht toe doet zal je je verbazen over de energie die dan loskomt in de groep!

3. Maak een gewoonte van driedimensionale communicatie.
Betrek je medewerkers bij actualiteiten en verandering door in 3 dimensies te communiceren:
– Je visie of de achtergrond van een actualiteit of verandering.
– De keuzes die je had en waarvoor je gekozen hebt.
– De consequenties van die keuze, zowel de positieve als de “nog te managen” consequenties. Om het vertrouwen te krijgen ben je hierover zo eerlijk en transparant mogelijk.

Door dit consequent te doen versterk je het begrip en vertrouwen binnen het team, ben je duidelijk in je verwachtingen en vergroot je de betrokkenheid en het eigenaarschap van je teamleden.

4. Maak weerstand bespreekbaar.
Weerstand wordt vaak als “lastig” ervaren, maar in feite is weerstand heel natuurlijk en een teken van grote betrokkenheid. Je kunt proberen om weerstand, als een strandbal onder water te drukken en niet meer te horen. Dan hoef je er niets mee… maar het onderdrukken van weerstand kost enorm veel energie. En wat gebeurt er als je de druk even laat vieren, dan vliegt de strandbal van weerstand je met grote kracht om je oren! Dat kan de bedoeling niet zijn…

Hoe lastig je het ook kan vinden, maak weerstand bespreekbaar! Ben je ervan bewust dat weerstandsenergie al kan gaan stromen als je medewerker al denkt dat zijn/haar behoeften niet goed vervuld gaan worden. In de praktijk hoeft er dan nog helemaal niets aan de hand te zijn.

Enkele basisbehoeften/ drijfveren zijn de behoefte aan macht, realisatie, erkenning, saamhorigheid, orde en zekerheid. Welke behoefte ligt er onder de weerstand van jouw medewerker? Kun je die behoefte vervullen zonder (of met kleine) concessies te doen aan je doel?

5. Kies voor verbindende communicatie.de 5 stappen van verbindende communicatie
Gedrag roept gedrag op. Er zijn verschillende manieren om op iemand te reageren, iedere manier roept een andere reactie op. Als je wilt kiezen voor verbindende communicatie, lees dan mijn blog op www.t-training-coaching.nl/verbindend-leiderstap/5-stappen-verbindende-communicatie/.

6. Gebruik de meningen van anderen om je plan te verfijnen.
Om de verbinding en betrokkenheid van je medewerkers te behouden is het belangrijk dat hun bijdrage er ook écht toe doet. Gebruik hun mening dus ook om je plan te verfijnen, zodat het breed gedragen wordt. Hoe groter de inbreng van je team, hoe groter de intrinsieke motivatie om doelen ook daadwerkelijk te behalen. Het zijn dan namelijk niet meer (alleen) jouw doelen, of die van de organisatie, maar door hun inbreng zijn er al wat beren van de weg gehaald en zijn het ook hun eigen doelen geworden.

7. Vergroot het werkplezier.
Maak een punt van werkplezier. Dat kan op allerlei manieren: door leuke werkvormen tijdens overlegmomenten, op de werkvloer door een leuke of gekke challenge die past bij je gezamenlijke doelstelling of door leuke (teambuildings)activiteiten te organiseren buiten het werk om. Samen lachen en plezier hebben versterkt de onderlinge band enorm, en lachen is nog gezond ook!

Een van mijn teams zorgde bij het afscheid van een collega steeds voor een high tea met zelfgemaakte hapjes (iedereen nam zelf iets mee), een klein persoonlijk cadeautje en een leuke activiteit (bij mij was dat een schilderworkshop, die een van de medewerkers zelf verzorgde). De betrokkenheid per deelnemer was enorm want ieders bijdrage was cruciaal voor het resultaat, het was ook heel gezellig (ondanks dat de reden van het samenkomen soms echt niet leuk was) en iedereen zette zijn beste beentje voor om het een waardevolle middag/avond te maken. Een mooi voorbeeld van intrinsieke motivatie ook…ik hoefde daar als leidinggevende niets aan te doen… hoe mooi is dat!

Dit alles gun ik jou ook! Doe je voordeel met mijn tips…Kies er eentje uit die jou het meeste aanspreekt en ga deze écht implementeren! Ik ben benieuwd welke voor jou de meest waardevolle tip is, en hoe jij deze gaat inpassen in jouw werk. Laat je het me weten in een reactie?