Hoe kun je gedrag positief beïnvloeden? Actie is reactie is interactie: ons gedrag (actie) heeft rechtstreeks effect op het gedrag van de ander (reactie). Dat gegeven kun je heel gemakkelijk gebruiken om invloed uit te oefenen op de communicatie tussen jou en de ander (interactie). Wil je harmonieuzer en productiever omgaan met je omgeving? Gebruik dan onderstaande tips om je invloed positief te vergroten.

1. Gedrag roept gedrag op, dus kies bewust!
In mijn trainingen gebruik ik hiervoor de Roos van Leary, een krachtige tool die simpel gezegd op 8 verschillende manieren inzichtelijk maakt waarop je een boodschap kunt overbrengen. Iedere manier (actie) ontlokt een andere reactie bij de ander. Aan de reactie waarop de ander reageert op jou (interactie) kun je ontdekken of je gekozen actie het gewenste effect heeft.
Dat is handig om te weten als je niet tevreden bent met de manier waarop een gesprek of samenwerking met iemand verloopt. Je kunt dan vrij eenvoudig onderzoeken wat je kunt doen om de interactie een andere kant op te bewegen.

De roos van leary
Tijdens mijn training geef ik voldoende ruimte om hiermee te experimenteren, want als je dit beheerst dan kun je het verloop van een gesprek of samenwerking dus positief beïnvloeden!

2. Verander de ander, begin bij jezelf!
Je kunt de ander niet veranderen, maar je hebt dus wel invloed op de reactie van de ander als je zelf heel bewust kiest hoe je een gesprek ingaat. Als je wilt dat de ander je gaat volgen dan kies je dus zelf voor het nemen van leiding. Als je de ander wilt uitdagen tot het nemen van initiatief of het opperen van ideeën, dan laat de ander aan het woord en geef je de ruimte om met een antwoord te komen. Verwacht je weerstand (tegen), kies dan leidend gedrag (samen). Verklein de afstand door te benadrukken waar je het samen over eens bent. Voeg daar je andere argumenten aan toe.

3. Neem de ander mee in je visie
Onwetendheid en weerstand hangen soms samen. Als de ander niet weet wat er in jouw hoofd omgaat dan kan een boodschap als een schok bij heldere hemel aankomen. Door regelmatig je visie te delen kennen mensen jouw gedachtegang. Als je iets nieuws gaat introduceren werkt dat hetzelfde. Neem de ander mee in je visie: waarom vind je iets, waarom moet (nu) iets gebeuren, wat voor effect verwacht je op korte en lange termijn en welke acties vraagt dit (en van wie) op welk moment (als je dat al kunt overzien).

4. De enige manier om betrokkenheid te krijgen is door medewerkers te daadwerkelijk te betrekken.
Betrokken medewerkers zijn meestal ook loyale medewerkers. Maar hoe krijg je het dan voor elkaar om die betrokkenheid te realiseren? Simpel, door ze te betrekken! Niet door middel van een monoloog tijdens een vergadering, of door een wekelijkse nieuwsbrief via intranet…
Ik pleit dan ook voor een andere manier van vergaderen, namelijk door het inpassen van werkvormen (en als ik dit had geweten toen ik zelf nog manager was had ik dat ook zeker toegepast)!

o In plaats van te práten over bijvoorbeeld werkdruk (en je op een hoop geklaag kunt rekenen, want de druk is ook hoog) gebruik je een werkvorm om creatieve ideeën te verzamelen die de werkdruk kunnen verlagen. Samenwerken aan oplossingen genereert een andere energie en een ander niveau van betrokkenheid.

o In plaats van te vertellen wat een te verwachten verandering is, kies je voor een werkvorm, en laat je mensen meedenken over de voors en tegens, en de te managen consequenties. Doordat ze een rol krijgen in de “discussie” zullen zij meer invloed ervaren op de uitkomst.

o In plaats van te vragen aan je team om mee te denken over manieren om bestaande klanten te behouden (of nieuwe klanten te werven) kies je voor een werkvorm, waarbij iedere deelnemer een actieve bijdrage levert en zich betrokken voelt bij het resultaat.

o In plaats van te instrueren, of van bovenaf op te leggen, geef je invloed aan je medewerkers. Stimuleer zoveel mogelijk initiatieven vanuit te team, daag ze uit en geef ruimte om fouten te (mogen) maken en te verbeteren. Zo creëer je eigenaarschap en loyaliteit.

Natuurlijk kun je niet je hele overleg volbouwen met werkvormen, maar voor een stuk verdieping en betrokkenheid kan ik het zeker aanbevelen. Tijdens de training Verbindend Leiderschap maak je nader kennis met de werkvormen om bovenstaande doelen te bereiken.

5. Gebruik de kracht van positief denken.
Niemand staat ’s morgens op met het doel om jou het die dag moeilijk te maken. Je medewerkers, samenwerkingspartners, ouders hebben allemaal hetzelfde doel, (namelijk het beste maken van de dag die voor hen ligt), en dezelfde uitdagingen. Hoe kan jij die dag het verschil maken?
6. Speel in op de drijfveren van anderen.
Als je de diepere drijfveren van de ander kent, dan weet je welke “taal” je moet spreken om aan te sluiten bij de ander. Dezelfde taal spreken zorgt voor een snellere verbinding. Hoe past hetgeen jij wil bij de motivatie van de ander?

7. Wees open, eerlijk en nieuwsgierig in je communicatie
Trainers noemen dat OENen. Als je een dubbele agenda hebt dan ben je niet in staat om eerlijk, open en nieuwsgierig te zijn. Daar prikken je medewerkers direct doorheen en zullen niet het achterste van hun tong laten zien.
Is jouw basishouding echter open, eerlijk en nieuwsgierig, dan krijg je (mits je ook betrouwbaar bent in woord en gedrag) veel meer vertrouwen van je team. En dat vertrouwen is nodig om hun draagvlak en commitment te krijgen.

8. Maak weerstand bespreekbaar
Ervaar je weerstand bij de ander? Negeer dat niet, probeer het niet te verdoezelen of te overbluffen, maar maak het bespreekbaar, hoe spannend dit ook kan zijn. Zie punt 7, wees oprecht geïnteresseerd in de oorzaak van de weerstand. Vaak zit er een zorg of behoefte onder, die moet wel gehoord worden. Doe je dat niet dan zal de weerstand je blijven achtervolgen. Een behoefte kun je namelijk niet wegredeneren, dus geef de ander gelijk in zijn emotie. Voor de ander is dat heel wezenlijk om gehoord en gezien te worden, pas daarna confronteer je de ander opnieuw met de kern van je boodschap.

9. Blijf jezelf en geef je grenzen aan.
Misschien onnodig te zeggen: je kunt experimenten en kiezen voor je gedrag in een bepaalde situatie, maar continue “strategisch” je gedrag kiezen maakt je niet “echt” en uiteindelijk gaat dat ook tegen je werken. Net als je gedrag aanpassen niet wegneemt dat je wel duidelijk moet blijven en je eigen grenzen moet bewaken.

10. Verwacht het positieve
Positieve mensen hebben positieve ervaringen… verwacht je het positieve dan zie je het positieve. Negatieve mensen verwachten het negatieve dan zie je dat dus ook. Dat wil niet zeggen dat je met positieve verwachtingen geen tegenslagen zal ervaren, maar je zal met meer vertrouwen je keuzemogelijkheden zien. Ik weet wel wat ik liever op mijn pad krijg!

11. Luister meer en praat minder.
We hebben vaak de neiging om stiltes vol te praten, of om in je hoofd al een antwoord te formuleren. Op dat moment luister je niet meer en dat zal het gesprek negatief beïnvloeden. Je gesprekspartner zal meer van zichzelf laten zien als je laat zien dat je actief luistert. Doordat hij zich gehoord en gezien voelt zal het vertrouwen in jou toenemen en de bereidheid om ook naar jou te luisteren (als het jouw beurt is) vergroten.

12. Humor is een smeermiddel voor een positieve werkrelatie.
Als we humor gebruiken dan wordt het gemakkelijker om met uitdagingen om te gaan. Humor relativeert, verbindt en verfrist. Lachen werkt aanstekelijk en het is gezond. En nog mooier: het raakt ons hart. Door een grapje zijn al heel wat gespannen situaties opgelost. Samen lachen haalt dan net even de druk van de ketel, waardoor de lucht meteen opklaart.

En nu jij: Welke tips ga jij direct toepassen? Wat is je grootste inzicht na het lezen van dit blog? Laat het me weten via het commentaarveld hieronder…

Wil je meer? Kom dan naar mijn training Verbindend Leiderschap. Kijk op www.t-training-coaching.nl/gratis-training/