Een veelgehoorde vraag van mijn deelnemers: Hoe krijg mijn medewerkers mee? Geïnspireerd door Pieter van der Haak, met toestemming voor het gebruik van zijn originele artikel, wil ik de volgende inzichten graag met je delen.

In de kinderopvang volgen veranderingen elkaar snel op. Veranderingen die voortvloeien uit beslissingen waar medewerkers vaak geen invloed hebben gehad en dan ook weinig betrokkenheid bij voelen. Denk bijvoorbeeld aan wet- en regelgeving die verandert, een vier-ogen-en vier-orenprincipe dat wordt ingevoerd (controlemaatregel- welke boodschap geeft dit af naar onze pedagogisch medewerkers?) Of het managementteam is een paar dagen op de hei geweest en presenteert vervolgens een ambitieus veranderplan.

Vaak wordt de nadruk gelegd op wat er niet goed is in de organisatie, en wat er moet verbeteren. Uiteraard met SMART-geformuleerde doelen, want zo hebben we dat met z’n allen geleerd.

Verplaats je even in de medewerker: stel je bent pedagogisch medewerker, je werkt hard en je hebt het gevoel dat je iedere dag een waardevolle bijdrage levert aan de ontwikkeling van kinderen en iemand komt langs en die zegt tegen jou: “Je bent er nog niet!” Wat doet dit dan met jou? Je voelt je miskend, je doet dit werk al 20 jaar en ineens vertelt iemand je dat je niet voldoet aan het ideale plaatje. Wat hoor je dan? Juist; “wat ben jij toch een sukkel dat je het al 20 jaar op deze manier doet!” Het zal meestal niet helpend zijn om mensen in beweging te krijgen. Sterker nog, het zou er wel eens voor kunnen zorgen dat medewerkers extra hun best gaan doen om te laten zien waarom ze het juist WEL goed doen. En zo wordt er dus een averechts effect bereikt!

20160314_101052

Het stellen van doelen, meestal top-down de organisatie in gebracht (vanuit een hier-en-nu positie die niet-oké is) is niet effectief om je team in beweging te krijgen. Er is geen probleembesef (want we doen het toch goed?!), geen gevoel van betrokkenheid en erkenning, urgentie en draagvlak. Bovendien is er ook nooit iets te vieren, want succesjes in de richting van het SMART-geformuleerde doel liggen in de lijn der verwachting en de kans is groot dat inmiddels de lat (binnen de organisatie of door maatregelen van buitenaf) weer wat hoger is gelegd: “We zijn er nog niet, mensen…”

Maar hoe krijg je dan wel beweging in je team?

Het begint met het veranderen van je basishouding. Ten eerste ga je kijken wat er WEL is. Wat doen we goed? Waar zijn we tevreden over? Of worden we misschien wel blij van? Door dit te vragen aan je pedagogisch medewerkers benoem je de eigen kracht en ga je er bovendien vanuit dat iedereen in principe bereid is om bij te willen dragen aan het collectieve belang.

Daarbij beschouwen we de huidige situatie in de basis als helemaal oké. En dat is ook zo, want met alle inspanningen en inzichten die we tot nu toe hebben opgedaan zijn we tot hier gekomen. Maar de wereld verandert waar je bij staat en zo blijven we ons verder ontwikkelen.

20160314_101505

Het onderwijs beschrijft dit heel goed: “De ontwikkelingen gaan zo snel dat we ons nu nog niet kunnen voorstellen welke banen onze huidige leerlingen later gaan doen. Wij realiseren ons dat zij in functies zullen gaan werken die nu nog niet eens bestaan, laat staan dat wij ze daarop kunnen voorbereiden. Onze strategie is daarom om als school en leerkrachten steeds mee te bewegen, bij te leren en aan te passen aan wat de maatschappij en het bedrijfsleven van ons vraagt. En om leerlingen een aantal cruciale basisvaardigheden aan te leren waar zij het ver mee kunnen schoppen. Niet de sterkste of meest intelligente zal het meest succesvol zijn, maar degene die zich het beste kan aanpassen”.

Aanpassen en veranderen is niet een kwestie van doelen halen, maar voortdurend bewegen in de goede richting: Zoals planten groeien naar het licht, groeien wij naar een nieuwe toekomst. Samen onderweg zijn naar die toekomst is dus de essentie van organisatieontwikkeling. Dat is wat je mensen bindt: hoe kunnen we samen onderweg naar de toekomst en in welke richting moeten we ons dan bewegen?

En dan is de vraag: wat gaan we doen om onszelf verder te ontwikkelen. Wat hebben we voor talenten en krachten in huis, hoe gaan we die mensen meenemen in het proces en hoe gaan we die maximaal inzetten en verder ontwikkelen… Een organisatiekundige stroming die volgens deze principes handelt, is die van appreciative inquiry.

Bekijk hieronder een inspirerend filmpje ter inspiratie:

 

Stoplicht tips:
GROEN= DOEN! Veranderen van basishouding: Medewerkers betrekken vanuit een Oké-perspectief. Samen op weg naar de toekomst.
ORANJE: Hoeveel verschillende manieren kun jij bedenken om medewerkers actief te betrekken bij een aantrekkelijke en inspirerende toekomst?
ROOD: Stoppen met keer op keer top-down de nadruk leggen op wat er allemaal niet oké is, en daarop verandering na verandering doorvoeren.

En nu ligt de bal bij jou! Hoe ga jij je medewerkers meenemen naar een aantrekkelijke en inspirerende toekomst? Hoe gaan jullie die samen formuleren? Laat je het me weten in een reactie…? Heel veel succes!!!

Meer lezen over de schrijver van het originele artikel? Klik dan hier! of kijk op www.talentontwikkeling.com