In 2010 had ik een burn-out. Werkgerelateerd… te lang, te vaak, te veel doorgebuffeld, in een organisatie die niet bij me paste… tot mijn lijf ingreep: “Wie niet horen wil, moet maar voelen…” en gevoeld heb ik! In eerste instantie niet, dat stond ik mezelf niet toe. Ik moest d贸贸r, met dat opgejaagde gevoel zou ik wel dealen als het rustiger was. Maar het werd niet rustiger, en de druk verder liep op. Tot ik in mijn “slaap” de gesprekken met mijn leidinggevende voerde die ik overdag had moeten voeren, en ik dus ’s nachts gewoon aan het doorwerken was. Alleen zonder resultaat, piekeren houdt je wel in beweging, maar het brengt je nergens. En zeker ’s nachts niet 馃槈

Een lang verhaal kort: ik liep over, had 24/7 migraine en moest van de huisarts rust nemen. En zo kwam ik bij de bedrijfsarts en de begeleiding door een re茂ntegratiebedrijf waarvan ik de naam niet zal noemen. Het traject bestond uit binnen en buiten sporten en gesprekken met een psychologe. Aan tafel praatten we heel wat af, maar ik er was nauwelijks een klik. Ik miste veiligheid en vertrouwen, voelde me niet “gehoord”, gezien en begrepen, en was uiteindelijk nog gefrustreerder dan ervoor.

Totdat een van de sportbegeleiders met me ging wandelen, het bos in… wat een verademing was dat!

In het bos kreeg ik letterlijk ademruimte. Hoe fijn ook om even niks te hoeven zeggen, en om elkaar niet steeds te hoeven aankijken. Om het “niet oordelen” van de natuur te ervaren, en er gewoon te mogen zijn. Ik moest op een gegeven moment mijn voeten stevig planten en, met mijn ogen dicht, mijn ademhaling sturen van mijn borst naar mijn buik. En vervolgens luisteren naar alle omgevingsgeluiden, de fluitende vogels, het ritselen van de bladeren in de wind, etc. Ik voelde de spanning in mijn lijf wegzakken.

Even later kreeg ik een soortgelijke oefening, maar dan met de vraag wat ik leuk vond om te doen toen ik nog kind was. Op dit moment kan ik wel 10 dingen noemen, maar tijdens mijn burn-out wist ik er maar 茅茅n. Met mijn ogen dicht riep ik “Paardrijden”, want ik zag mezelf met wapperende haren galoperen over het strand (wat ik nog nooit gedaan had, maar dat terzijde). Ik heb vast iets de kosmos in gestuurd, want de dag daarna belde een vriendin, of ik zin had om weer mee te gaan paardrijden, omdat ik dat vroeger altijd zo leuk vond om te doen. Toeval?! Ik denk het niet… en wat bleek: iedere week opnieuw, na een uurtje rijden op “mijn” manegepaard Ioulka, was mijn hoofdpijn over! Dat was de psycholoog nog nooit gelukt.

De oefeningen in de natuur had me op het juiste spoor gezet, om te accepteren wat ik niet kon be茂nvloeden en te gaan voor wat me energie g谩f in plaats van wat me energie kostte. Dit had ik van tevoren n贸贸it zo kunnen bedenken, maar wat had ik d谩t graag eerder willen weten…

Inmiddels ben ik j谩ren verder (en kerngezond 馃槈 ) maar deze ervaring speelde zeker een rol toen ik koos voor de Coachopleiding bij Wandelcoach Nederland. Bij de verdieping van de methode voor natuurlijk omgaan met stress was er veel herkenning.

Stressbegeleiding in de natuur biedt veel voordelen

鈥 Een natuurlijke omgeving zorgt automatisch voor meer ontspanning. De geuren van bloemen en bomen, de geluiden van vogels of het ruisen van de wind door de bomen, werken kalmerend op je geest.

鈥 Door de ontspanning ga je automatisch meer vanuit je hoofd naar je gevoel; de plek van waaruit keuzes gemaakt kunnen worden.

鈥 Ritmisch bewegen, lopen, zorgt voor een betere samenwerking van beide hersenhelften. Het creatieve van de rechter hersenhelft wordt verbonden met het structurele van de linker hersenhelft. Nieuwe inzichten ontstaan zo vanzelf.

鈥 Meer zuurstof inademen doordat je buiten in beweging bent, is goed en ontspannend voor je hele lijf. In vele gevallen ga je energieker naar huis.

鈥 Door de combinatie van beweging en de natuur wordt er endorfine aangemaakt. Dit noemen ze ook wel het gelukshormoon. Met een blijer en gelukkiger gevoel naar huis.

鈥 In onze genen zijn we nog sterk verbonden met de natuur en dat maakt dat het voor een ieder (h)erkenning brengt.

鈥 Elkaar niet aan hoeven kijken is veiliger en brengt meer openheid.

鈥 Naast het mentale wordt ook het fysieke systeem actiever, waardoor je eerder 鈥榠n beweging鈥 komt om iets aan je situatie te veranderen

鈥 De steeds veranderende beelden, wanneer je wandelt helpen bij doorbreken van belemmerende patronen en geven gemakkelijker inzicht dan het alleen bedenken.

鈥 De natuur is 茅茅n bron van acceptatie. Niemand maakt van eik een wilg en het wordt precies genomen hoe het is . Dit werkt door in de coaching en daarmee wordt het natuurlijker om de situaties meer te nemen zoals ze zijn.

Maak kennis met je ‘Ont-stress Route’!

Herken jij dit? Je ervaart….

  • Stress in je relatie omdat je je niet gezien en/of gehoord voelt.
  • Stress omdat taken niet goed verdeeld worden.
  • Stress omdat de werkdruk te hoog is.
  • Stress聽omdat het niet zo lekker loopt tussen jou en je leidinggevende.
  • Stress over je collega’s.
  • Stress omdat de balans tussen werk en priv茅 zoek is.
  • Stress over je financi毛le omstandigheden omdat je geen baan hebt of dat je steeds achter de feiten aanloopt. Of dat het niet lukt om meer inkomsten te genereren.
  • Stress over je gezondheid van jezelf of een ander.
  • Stress vanwege rouw of verlies.

Kom dan op 5 juli聽hier verandering in brengen!

Je leert er o.a. hoe jij stress kunt reduceren, door je eigen ont-stress route uit te stippelen! Het is de hoogste tijd om jouw wensen te (h)erkennen. Daar ga je mee aan de slag, samen met praktische tips en oefeningen leer je hoe je je leven anders kunt gaan LEIDEN i.p.v LIJDEN.

Stress uit de oude doos.

Je hebt聽 jouw聽unieke manier ontwikkeld聽m.b.t. het omgaan met stress. Vaak聽gebaseerd op een eerdere ervaring of wellicht meerdere stressvolle situaties. Misschien ervaar je het nu niet zo, maar helaas zijn de meeste stressgevoelens niet echt actueel, maar uit de ‘oude doos’. Eerder is er een聽artikel聽door Corrie Reijngoud (Wandelcoach Nederland) gepubliceerd waarin wat meer beschreven wordt over dit fenomeen.

Ont-stressen leer je zo!

Op 5 juli ga je samen met mij (Monique Wiggers), Corrie Reijngoud en de andere deelnemers聽je persoonlijke ‘ont-stress route’ uitstippelen. Jouw persoonlijke, succesvolle manier om relaxter om te gaan met stressvolle omstandigheden. Je zult niet alleen tijdens de workshop relaxter worden maar ook thuis deze manier toe kunnen passen en relaxter bepaalde zaken aan te kunnen.

Werkwijze:

  • we maken gebruik van een prachtige locatie middenin het groen
  • we zijn vooral ervarings- en praktijkgericht bezig, afgestemd op jouw situatie
  • je werkt met je persoonlijke doel, soms individueel en soms in groepjes
  • je stippelt een persoonlijke ont-stress route uit, waarmee je thuis goed aan de slag kunt
  • consumptie met wat lekkers is inbegrepen

Locatie en tijd:

Locatie: Roggelseweg 56, 6081NP Haelen

  • start om 10 uur
  • einde programma 13 uur

De Ont-Stress route gaat door bij minimaal 6 personen.

Wat haal je nog meer uit deze workshop?

  • je krijgt inzicht in wat er op dit moment speelt聽en/贸f wat je jezelf toewenst
  • je krijgt praktische tips en oefeningen, die je thuis ook kunt inzetten
  • je leert dat stress jou ook een kans biedt
  • je ontmoet inspirende en gelijkgestemde mensen
  • je ontdekt een ‘nieuwe weg’ als jouw persoonlijke anti-stress route

Loop jij mee tijdens de Ont-Stress Route op donderdag 5 juli, van 10.00-13.00 uur?! Meld je dan aan viahttps://www.triamovement.nl/trainingen/ont-stress-route-haelen/聽

Heb je zelf ook mooie ervaringen opgedaan in de natuur? Wil je ze dan hieronder met me delen? Vind ik leuk!