Hoe kan ik vandaag het verschil maken?

Ik zal beginnen met een bekentenis… Van mijn coach kreeg ik op mijn kop om de titel van mijn training Verbindend Leiderschap: “Niemand staat ’s morgens vroeg op en denkt bij zichzelf: “Hé, laat ik vandaag eens lekker verbindend gaan leidinggeven”. En ja, daar heeft ze gelijk in… maar mijn favoriete doelgroep, leidinggevenden in de Kinderopvang, denken hopelijk wel: “Hoe kan ik vandaag het verschil maken?” Want dat is óók wat ik daarmee beoog… vandaar deze blog.

Hoe kan ik vandaag het verschil maken?Leidinggevenden kunnen dat namelijk als geen ander: Het verschil maken. Daar streef ik in ieder geval altijd naar. En ik geloof dat jij óók het verschil kunt maken, op verschillende niveaus:
– Voor jezelf
– Voor je organisatie
– Voor je teams

Zodat ook de kinderen en ouders daar uiteindelijk de vruchten van plukken.

Een mooi praktijkvoorbeeld.

Een praktijkvoorbeeld kreeg ik van een leidinggevende die meer samenhang, betrokkenheid en draagvlak van het team wilde krijgen. Ze koos een werkvorm uit mijn training om het team zelf te laten vertellen wat zij belangrijk vinden in hun werk; waar zij hun bed voor uitkomen, waar zij echt voor stáán (ieder voor zich). Wat zij zouden missen als ze dat vanaf morgen niet meer konden doen.

In hun eigen woorden schreven zij dit op, en omdat het hun eigen woorden waren (in plaats van die van de leidinggevende of van de organisatie) kreeg het een persoonlijke waarde. Verbinding met hetgeen ze opgeschreven hadden. Hun diepere drijfveren…

Bij het doorvragen naar aanleiding van de beschreven waarden kwamen er praktijkvoorbeelden boven, die ook voor anderen heel herkenbaar waren. Dat zorgt ervoor dat je gemakkelijk kunt doorvragen, want iedere vraag is relevant voor ieder teamlid. Want vanuit de individuele waarden kun je vervolgens inventariseren wat gedeelde kernwaarden zijn: “Waar staat ons team voor?!”

Open vragen, zoals “Wat betekent dit voor jou?”, “Hoe ziet er dit voor jou uit?” en “Waaruit blijkt dat je dit ook doet?” brengen je niet alleen bij de samenwerking maar ook bij de inhoud en het doel van het werk.

Dat is dan ook de volgende vraag: “Wat willen wij samen bereiken? Waar gáán wij voor?” We kunnen het samen wel heel gezellig hebben, maar welk resultaat willen we bereiken. Wat is onze toegevoegde waarde, voor de kinderen en hun ouders? Waarin maken wij voor hen het verschil? Hoe doen we dat? Waar blijkt dat uit?

En natuurlijk staat dit al beschreven in de visie en missie van de organisatie… maar dit zijn soms dure woorden, overgegoten met een “marketing-sausje”. Pedagogisch medewerkers zijn niet betrokken geweest bij het formuleren van deze visie en missie, en hebben er daarom weinig “gevoel” bij. Tijdens de functioneringsgesprekken die ik voerde kon bijvoorbeeld bijna niemand me de kernwaarden van de organisatie vertellen, laat staan dat ze deze konden vertalen naar hun eigen functioneren…

Iedereen 100% betrokken.

Maar in dit geval laat je ze het dus in hun eigen woorden vertellen, en daar zit de clou, dan ráákt het ze veel meer. Dan kunnen ze achteraf nog steeds vertellen wie wat heeft gezegd, welke voorbeelden zijn gebruikt, wat ze daarbij dachten en voelden. Omdat ze op het puntje van hun stoel zaten en betrokken werden in de discussie. Omdat hun mening werd gevraagd, er geluisterd werd, voorbeelden van anderen voor hen ook herkenbaar waren, en het langzaam één geheel werd, van een visie en missie in hun eigen woorden…hun eigen team-DNA!

Na afloop kreeg ik een leuke mail van deze leidinggevende: Het pedagogisch medewerkers hadden het een fijne werkvorm gevonden, iedereen was betrokken en had z’n eigen inbreng gehad, er was respect voor elkaar, het gaf een gevoel van saamhorigheid: ze benoemden het als “We hebben hetzelfde doel”.

Via verbinding naar betrokkenheid en eigenaarschap.

Draagvlak bereik je zoveel gemakkelijker als je de verbinding met je team hebt gemaakt, en ze betrokkenheid laten zien! En eigenaarschap. Deze teamleider gaat ook andere werkvormen gebruiken waar we mee gewerkt hebben, dus zij zijn lekker op dreef.

Wil jij ook het verschil maken? En leren hoe je meer vanuit verbinding kunt werken, met jezelf, de organisatie en je team? En indirect dus ook voor de kinderen, ouders en partners?

Wil jij ook leren hoe je:
– Meer vanuit je kwaliteiten kan werken?
– Je team mee kan nemen in verandering?
– En ze via verbinding kan leiden naar betrokkenheid en eigenaarschap?

Dan heb ik iets leuks voor je!
o Download mijn gratis e-book: “Verbindend Leiderschap, via verbinding naar betrokkenheid en eigenaarschap” op https://www.t-training-coaching.nl
o Kom dan naar de (bijna gratis) introductietraining Verbindend Leiderschap op 11 maart (zie https://www.t-training-coaching.nl/gratis-training
o óf meld je aan voor een van de workshops uit de jaarkalender (alléén voor mensen die de introductietraining al gedaan hebben, anders mis je de basis)!

Het resultaat van werken met mij is:

 Versterken van je persoonlijke effectiviteit, zodat:
o je met zelfvertrouwen leiding geeft aan je team,
o je gaat werken vanuit jouw kernkwaliteiten en kernwaarden,
o je werkdruk/werkstress zakt naar een acceptabel niveau,

 Dat je ambassadeur wordt van je organisatie:
o je communiceert vanuit de visie en missie van je organisatie
o je initiatieven toont in de samenwerking met onderwijspartners
o vanuit gelijkwaardigheid samenwerkt met klanten en ketenpartners
o gaat voor een hoge klant- en medewerkerstevredenheid en een gezond financieel resultaat

 Dat je medewerkers je fans worden, doordat je:
o Een kei bent in verbindende communicatie en bewust kunt switchen tussen verschillende leiderschapsstijlen
o Medewerkers ziet en benoemt als professionals, experts op hun vakgebied
o Hen uitdaagt om elkaars competenties effectief te benutten
o Ze betrekt bij ontwikkelingen de kinderopvang betreffen en ze daar een actieve rol in geeft (via verbinding naar betrokkenheid en eigenaarschap)
o Ze helpt om te gaan met verandering en precies weet hoe je draagvlak krijgt en medewerkers zich verantwoordelijk tonen voor de, door jullie samen vastgestelde, doelen
o Zorgt voor de nodige continuïteit in de groepen
o Oud zeer kunt erkennen en ombuigen naar (tenminste) een werkbare situatie voor alle partijen
o Luistert naar wat je pedagogisch medewerkers nodig hebben om te excelleren in hun vak!

Wacht niet langer en meld je NU aan: monique@t-training-coaching.nl

PS. Als je een betere titel voor mijn training weet, laat je het me dan weten in een reactie?! Mede namens mijn coach alvast bedankt 😉

, , , , , , , , , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie