Mijn weg naar Verbindend Leiderschap

Mijn weg naar Verbindend LeiderschapJe geeft leiding aan professionals, maar zeg eens eerlijk: vind jij dat altijd makkelijk? Om zakelijke doelen te behalen en tegelijkertijd je medewerkers mee krijgen? Om het evenwicht te vinden tussen menselijkheid en zakelijkheid? Om trouw te blijven aan je eigen kernwaarden, te doen waar jij vanuit je tenen in gelooft? Vooral als veranderingen elkaar snel opvolgen en je sneller moet implementeren dan je team aankan?

Ik vond dat echt niet gemakkelijk.

Toen ik net leidinggevende was wilde ik bijvoorbeeld alles precies zo doen als ik in mijn managementopleiding geleerd had. Ik wilde bewijzen dat ik een goede manager was, het belang van de organisatie stond voorop en dat betekende dat ik het ook heel normaal vond om op resultaat te sturen, ook als dit ten koste ging van medewerkers en de werkdruk die steeds verder opliep.

Ik werkte heel hard en kreeg van de organisatie de bevestiging dat ik een goede clustermanager was, maar voor mij voelde niet meer altijd lekker. Ik vond dat ik altijd maar aan het rennen was en daardoor te ver van de inhoud, de werkvloer en de medewerkers af was komen te staan. Alsof alleen het resultaat telde. De financiële gezondheid van de organisatie, klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid waren goed, dus ik was goed… ik identificeerde me met mijn werk: ik was mijn werk!

Toen ik van baan wisselde wilde ik dat echt anders doen.

Ik realiseerde me dat de medewerkers het grootste kapitaal van de organisatie waren en dat het belangrijk was dat ik voor de randvoorwaarden moest zorgen waardoor zij hun werk zo goed mogelijk konden doen. Dus richtte ik me op de vraag: “Wat heeft deze medewerker, deze klant of deze situatie van mij nodig?” En vervolgens zocht ik naar mogelijkheden om daarin te voorzien.

Ik was erg betrokken, zat ook heel dicht op de werkvloer en sprong zelfs regelmatig in als er veel zieken waren. Tot ik er zelf ziek van werd. Want de keerzijde van deze stijl van leidinggeven was dat ik de verwachting had geschapen dat ik voor alles een oplossing had. Ook als ik die niet had. En er anders wel naar zou zoeken. Dit betekende dat medewerkers mij verantwoordelijk hielden voor alles waar zij behoefte/nood aan hadden. En dus zelf geen verantwoordelijkheid hoefden te nemen, Monique lost het wel op.

Maar de waarheid was dat ik dat niet altijd kon… er waren zaken waar ik wel voor verantwoordelijk was (denk aan de GGD) maar waarvoor ik niet de bevoegdheid kreeg om het op te lossen of uit te laten voeren. En dat begon te schuren. Of toen het ziekteverzuim ontzettend hoog was en medewerkers niet meer bereid waren om extra te werken, cijferde ik mijn werk weg om het team te ondersteunen zodat ouders en kinderen niets tekort kwamen. Het belang van anderen stond voorop…

Wat ik hiervan leerde…

Ik heb, ook in de baan die daarop volgde, met verschillende stijlen geëxperimenteerd en ontdekt wat wel en niet werkt; voor mijzelf maar ook voor de organisatie en mijn teams. Ik heb het evenwicht gevonden tussen zakelijkheid en mensgerichtheid. Hoe ik kan werken vanuit mijn eigen kernkwaliteiten en trouw kan blijven aan mijn kernwaarden. Hoe ik mijn persoonlijke effectiviteit kan vergroten waardoor ik meer impact heb. Hoe ik leiding kan geven aan verandering en daarbij mijn medewerkers kan betrekken en hun draagvlak en commitment kan krijgen. Waardoor ik niet meer het gevoel heb dat ik er overal alleen voor sta. Hoe ik gebruik kan maken van mijn soft skills en tegelijkertijd erkend word als de leidinggevende die ik ben.

Ik heb geleerd hoe ik kan samenwerken met ouders, collega’s en onderwijspartners en een goede ambassadeur kan zijn voor de organisatie. Maar vooral hoe ik mijn hoofd helder kan houden, positief kan blijven en vanuit verbinding kan communiceren met ouders, medewerkers en de organisatie. En hoeveel fijner, makkelijker en effectiever leidinggeven daardoor is geworden…

Wat heb jij hieraan?

Dat gevoel gun ik jou ook! Ik help jou, als leidinggevende (in de kinderopvang) om, vanuit jouw eigen kernwaarden en kernkwaliteiten, een krachtige verbinding te maken tussen wat de organisatie en de klant van je vráágt en wat jij en jouw team nodig hebben om dit te realiseren. Dit doe ik door middel van de training Verbindend Leiderschap en individuele T-Coaching. Zodat leidinggeven OOK VOOR JOU plezieriger, gemakkelijker en effectiever wordt!

In de komende introductietraining verbindend leiderschap (op 11 maart a.s.) komt alles bij elkaar, en leer ik je hoe jij je effectiviteit en verbindend vermogen kunt versterken. Wil jij daarbij zijn? Meld je dan aan via monique@t-training-coaching.nl of bel 06-44172903. Ik help je graag verder!

, , , , , , , , ,

No comments yet.

Geef een reactie