De Kinderopvang heeft het niet makkelijk, dat is algemeen bekend. Oké, de ene organisatie is er iets beter in geslaagd dan de andere, om in crisistijd het hoofd boven water te houden en financieel gezond te blijven.

Ik zeg bewust FINANCIEEL gezond, want hoe gezond is de rest van de bedrijfsvoering? Kinderopvang is immers mensenwerk… Als we de balans opmaken:

• Hoe gezond zijn de managers die de zware processen hebben mogen trekken? Zijn er nog managers en, zo ja, hoeveel nog?
• Wat is de span of control van die bewuste managers?
• En hoe gezond zijn de teams nog die zij aansturen? Hoeveel aansturing krijgen zij nog? Of zijn zij inmiddels zelfsturend? Of zijn ze meer “zelfredderend”? Wat is het effect van deze keuzes op de werkdruk, het ziekteverzuim, de medewerkerstevredenheid en klanttevredenheid?

Iets om over na te denken… hoe gezond is onze organisatie?

Wat ik zie is dat organisaties fors bezuinigd hebben op managers. Het streven is immers naar flexibiliteit en wendbaarheid van de organisatie. Managers zijn een kostenpost en achterliggende gedachte is dat er anderen zijn die hun taken gemakkelijk en goedkoper kunnen doen. Overgebleven leidinggevenden krijgen, vaak in dezelfde tijd, nog meer locaties om aan te sturen. Waardoor zij (gewild of ongewild, nog) meer op afstand staan van het primaire proces. Om dat op te vangen krijgen assistent-leidinggeven meer taken en verantwoordelijkheden. In andere organisaties worden er seniorleidsters ingeschakeld om de taken en verantwoordelijkheden van de manager naar te delegeren.

En zo komt het dus, ten bate van de financiële gezondheid van de organisatie, dat teams ineens “zelfsturend” moeten zijn. Zelfsturende teams zijn immers goedkoper, doordat teams meer zelf doen heb je minder staf en management nodig. Maar werkt het ook?

Kritische succesfactoren liggen wat mij betreft in de voorbereiding:
–  Hoe zorgvuldig is de afweging (op managementniveau) om te kiezen voor zelfsturende teams geweest en hoe is deze gecommuniceerd naar de teams?
–  Hoeveel commitment is er vanuit de organisatie en de managers?
–  Hoeveel commitment is er vanuit het team? Is de bedoeling duidelijk, is ieders rol duidelijk, zijn taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden duidelijk (en beschreven)? Is het redelijkerwijs te verwachten van het team dat het bepaalde taken aankan? Welke vaardigheden worden er gevraagd, zijn die in voldoende mate aanwezig binnen ieder team?
–  Hoe is de transitie naar zelfsturing vervolgens verlopen?
–  In welke mate zijn vragen, zorgen of initiatieven van medewerkers gezien, gehoord, begrepen en waar mogelijk weggenomen? Hoe veilig is het voor hen om kritisch te zijn of zich kwetsbaar op te stellen? En op welke manier worden zij vervolgens ondersteund in de uitvoering als het toch nog niet gaat zoals de bedoeling was?

Als trainer Verbindend Leiderschap voel ik me betrokken bij dat proces, want de kwaliteit van de dienstverlening hangt nauw samen met de samenwerking binnen de organisatie en op locatie- en groepsniveau. Ik geloof in medewerkers en klanten als fans en ambassadeurs van de organisatie! En dan moet het dus niet “rommelen”, want zoals ik al eerder schreef: Loyale medewerkers zorgen voor loyale klanten…

Daarom heb ik een eBook geschreven waarin ik beschrijf:

  • Wat een team nodig heeft voor meer zelfsturing in de Kinderopvang.
  • Wat een assistent-leidinggevende nodig heeft.
  • Waarom het soms toch niet werkt, en natúúrlijk
  • Tips ter verbetering

Dit eBook is niet te downloaden op mijn website, het is alleen beschikbaar voor de lezers van mijn blog die meedoen aan mijn onderzoek!

Ik ben namelijk benieuwd hoe bij jullie een en ander geregeld is! Voor mijn training “Verbinden en Veranderen” doe ik een onderzoek naar frustraties, doelen en kansen ten aanzien van veranderingen binnen organisaties, en ben ik op zoek naar “Best Practices”.

Wil je hieraan meewerken? Voor mijn vragenlijstje (10 vragen, waarvan enkele in meerkeuze) volg je hier de link   en als beloning ontvang je mijn eBook met tips en aanbevelingen over “Zelfsturing in de Kinderopvang…kans of valkuil?”

Uiteraard ga ik zeer zorgvuldig om met je privacy!